DK  |  UK

Naming

– nyt navn til din virksomhed eller brand

Med forankring i virksomhedens strategi og værdier, arbejder jeg
struktureret og kreativt med udvikling af navne til virksomheder og brands.
 
Et virksomhedsnavn kan med fordel udvikles med brug af kreativitet så det huskes. Måske er det mere hensigtsmæssigt at det for alt i verden skaber tillid. Eller også prioriterer man at det skal skabe forståelse for hvad virksomheden beskæftiger sig med. Dette er nogle af de overvejelser jeg klarlægger med kunden før udviklingsfasen sættes i gang.
 

Det kreative navn:

Eksempel: Wupti. Navnet skaber associationer til at varen leveres hurtigt. “W” giver desuden relevans da det er en onlinevirksomhed. Det gør navnet nemt at huske.
 

Det troværdige navn:

Ved brug af sit eget navn står man inde for sit produkt og fremstår dermed udpræget troværdig og ærlig.

Eksempler: Ole Henriksen eller A.P. Møller

Virksomhedsnavnet kommunikerer helt pragmatisk og uden omsvøb hvad virksomheden beskæftiger sig med. Eksempel: Randers Tømmerhandel eller Jens Pedersens Maskinfabrik.

Det beskrivende navn:

United Shipping & Trading Company
AP Pension
Danske Bank
 
Der findes utallige veje, ud over de 3 ovenstående, der fører til
succesfulde virksomhedsnavne:
  • Arla: Det dansk-svenske mejeri betyder “tidlig” på svensk og svarer til “årle” på dansk. Navnet kan føres tilbage til en svensk gård ved navn Stora Arla Gård.
  • IKEA: Sammensat af grundlæggerens navn Ingvar Kamprad og hans hjemby Elmtaryd Agunnaryd.
  • Apple: I 70’erne arbejdede Steve Jobs (grundlæggeren) på en gård, hvilket inspirerede ham til virksomhedsnavnet navnet Apple. Den første Macintosh fik sit navn fra æblesorten af samme navn da dette var designchefens yndlingsæble.
 
Nøgleord der beskriver et godt virksomhedsnavn:
  • Kan udtales på mange sprog
  • Navnet er tydeligt og staves som forventet
  • Indeholder en melodi, eller et fonetisk karakteristika
  • Skaber et karakteristisk eller smukt grafisk ordbillede
  • Taler til både følelser og forstand
  • Ledigt på .dk eller .com
I princippet bør navn, logodesign og pay off vurderes i en helhed.

Eksempelvis kan designet holde troværdigheden på plads i forbindelse med et kreativt navn, imens pay off beskriver hvad virksomheden udretter.

10 eksempler på navne jeg har udviklet:


Frederiksbro
Frederiksbro er navnet på en ny bydel/kvarter i Hillerød bymidte, hvor der kommer til at bo ca. 4.000 mennesker når det står færdigt. Derudover har jeg udviklet navne på veje, stier, broer m.m. inde i byggeriet. Byggeriet går i gang i løbet af 2018.

Onmondo
– er navnet på et online marketing bureau. I briefen indgik der krav om at navnet skulle være ledigt på både .dk og .com

Vækstfokus
Fri adgang til de bedste råd fra virksomheder med succes. Spring fra idé til handling og udnyt deres erfaring til vækst i din virksomhed.

Copira
Salg af kopimaskiner og tilbehør.

Briteq
Navnet på en serie af it-produkter under eget label, fra virksomheden Bridema.

Calisthenics Unity
-navnet på en forening af calisthenics udøvere. Salg af træningsprogrammer og kostprogrammer. Mange millioner views og likes fra Youtube og andre SoMe.

Candy Joe
Online slikbutik. I briefen indgik der krav om at navnet skulle være ledigt på både .dk og .com

Areas
Areas.dk er navnet på en rengøringsvirksomhed, med fokus på vask og polish af store industrigulve, hvorfor navnet har relevans.

Selsius
Landsdækkende service af det lovpligtige varmepumpeeftersyn.

Simxon
Ingeniørvirksomhed med fokus på udarbejdelse af prototyper (simulationer). I briefen indgik der krav om at navnet skulle være ledigt på både .dk og .com

Ondo Connectivity
ONDO udvikler og producerer trådløs teknologi til styring af eksempelvis energi, lamper, alarmer, stikkontakter m.m. på det globale marked. Ondo betyder "bølger" på esperanto.

 
Lad os tale sammen!
Lad os tage en uforpligtende snak - jeg glæder mig til at hilse på dig!
Navn:
*
E-mail:
*
Telefon:
*
Besked:
 
Loading...
Christian Baun
Logodesigner mDD
www.logodesign.dk

Rothesgade 10 st th
2100 København Ø
Telefon 23 20 00 69
   
Logodesign | Rothesgade 10 st th | 2100 København Ø | Tlf.: 23 20 00 69